Forum - spørgsmål og svar om stomi, reservoir, kroniske tarmbetændelser m.m.

Hvornår må man?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi

Hvornår må man?

Indlægaf Mette1 skrevet 24. feb 2010 17:08

Hej hej :)

Er blevet opr. igen for snart tre uger siden. Hvornår må man begynde at løfte lidt mere? og hvornår må man begynde at støvsuge efter operationen?

Mette
Mette1

Re: Hvornår må man?

Indlægaf Peter Sørensen skrevet 24. feb 2010 18:20

Hej Mette

Op til 6 uger, men det afhænger dels af din status før operationen, måden der er opereret på og hvordan snittet ligger og holdes sammen.
For at være helt sikker bør du spørge lægen, og husk med hensyn til støvsugeren ,at have slangen bag om ryggen for at skåne.
venlig hilsen Peter.
Copa rådgiver.
Brugeravatar
Peter Sørensen
Redaktør

Geografisk sted: København
Årgang: 1958
Stomi siden: 1996

Indlægaf Mette1 skrevet 24. feb 2010 21:39

Hej igen!

Tak for dit svar. Snitte er lavet i mit gl. ar og ligger lodret på maven. Min tilstand inden operationen var denne gang fin -var ikke så syg optil operationen som nogle af de andre gange.
Hva er det der præsis sker hvis man starter for hurtigt? -er det ikke "bare" til smerte grænsen man må løfte m.m.?
Er lidt utålmodig men vil heller ikke gøre noget forkert.

Mvh. Mette
Mette1

Indlægaf Peter Sørensen skrevet 24. feb 2010 23:29

Hej Mette

Det er desværre ikke bare til smertegrænsen, man kan være lukket i flere lag,indvendige tråde der opløser sig selv, og udvendige sting eller clips, risikoen er bristning så lukningen skrider og skal gen- lukkes, eller i værste fald et brok i arret eller omkring stomien.
Det vigtigste er at lytte til sin krop, et løft i sig selv må ikke gøre ondt , hvis det er tilfældet skal man tage det som en advarsel.
Ved almindelige åbne operationer siger man normalt op til 4 uger, før du løfter mere end 5 kilo, men når du er opereret før og ydermere har stomi, er der en risiko for brok, fordi stomihullet i bugvæggen er en svækkelse af bugmusklerne.
Du kan sagtens lave mavebøjninger, hvor du ligger med bøjede ben og løfter overkroppen, og på den måde forbereder dine mavemuskler, til hverdagen, gå evt ind på http://www.dansac.dk og bestil deres træningsbrochure til stomister
venlig hilsen Peter.
Copa rådgiver.
Brugeravatar
Peter Sørensen
Redaktør

Indlægaf stine29 skrevet 26. feb 2010 00:40

Hej jeg har også et par spørgsmål, der lyder hvornår må man starte til genoptræning efter lukning af stomi??? Er der noget som man ikke må gøre (som vægtløftning, mavebøjeninger osv) Hvad gør I andre med trætheden, er træt næsten hele tiden, har ikke det store overskud osv... Mine blod prøver er fine der er ikke noget at komme efter der, hvad kan man selv gøre.

Med venlig hilsen
Stine
stine29

Geografisk sted: Gadstrup
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008

Indlægaf Peter Sørensen skrevet 26. feb 2010 10:09

Hej Stine

Det er det samme der gælder 4 -6 uger , men vend det lige med den læge der kender dig og din operation.

Trætheden kan skyldes dels operationerne, kroppens energi bruges på heling, men hvis du har CU eller
MB Crohn kan det være en følge til sygdommene.

Trætheden kan også komme af at man er mindre aktiv, så selvom man måske ikke kan starte med fittness
eller anden træning,så er det rigtig godt bare at starte med en god rask gåtur,det hjælper hele systemet
igang og øger energien.
venlig hilsen Peter.
Copa rådgiver.
Brugeravatar
Peter Sørensen
Redaktør

Indlægaf Fatter Kanin skrevet 31. mar 2010 15:40

Peter Sørensen skrev:Op til 6 uger, men det afhænger dels af din status før operationen, måden der er opereret på og hvordan snittet ligger og holdes sammen.
For at være helt sikker bør du spørge lægen, og husk med hensyn til støvsugeren ,at have slangen bag om ryggen for at skåne.

Nu er jeg lige ved at læse mig gennem forumet og fandt den her tråd, men hvad er det lige der er galt ved at støvsuge? Og jeg forstår ikke det med slangen bag om ryggen heller eller hvad det er der skal skånes, eller rettere, hvordan man støvsuger uden at have slangen løbende bagom. Godt være jeg mangler lidt visuelt hjælp her.

Som jeg har lært det: hvis du skal bukke dig ned når du støvsuger, så er røret ikke langt nok. Hvis røret er langt nok, kan du støvsuge mens du står ret op, have hånden på røret, og slangen løber under armen og bag om ryggen, helt af sig selv.

Det er så godtnok fra min arbejdsmiljøklasse, og ikke noget med stomi at gøre, men den rigtige stilling er nu engang bedst for kroppen, stomi eller ej. Og hvis du endelig skal ned, så buk benene, og ikke ryggen (sid på hug).
Fatter Kanin

Indlægaf Peter Sørensen skrevet 31. mar 2010 16:41

Hej

For at skåne ryg og de nyopererede mavemuskler, og forebygge brok, er det vigtigt at sårene får tid til at hele helt op,og benytte korrekte teknikker, omkring 50% med colostomi får brok, lidt mindre ved ileostomi.
rådet med illustration er at finde bla. her http://www.barhandel.dk/Files/Billeder/ ... goring.pdf
venlig hilsen Peter.
Copa rådgiver.
Brugeravatar
Peter Sørensen
Redaktør

Tilbage til Ileostomi